Recensie: Escape Room

Escape Rooms zijn tegenwoordig zo gewoon geworden, het ideale uitstapje met een kleine groep om even je hersenen te kraken en goed samen te werken. Maar wat nu als de escape room zich tegen je keert? Wanneer de bedenker en de persoon achter de schermen niet wil dat je nog ontsnapt? Een leuke avond eindigt in een horror verhaal, en Maren Stoffels zet dit in een prachtig boek neer.

IMG_20171011_163933_019

Vier vrienden besluiten om samen een escape room te gaan doen. Ze zijn er helemaal klaar voor om te gaan puzzelen en zo snel mogelijk hun weg naar buiten te vinden. Maar degene die hen in de kamer heeft opgesloten, veranderd plotseling de spelregels. Geen hints meer om eruit te komen, maar hints om de spelers uit elkaar te krijgen. Er is maar 1 weg naar buiten, maar gaan ze die wel vinden?

Maren Stoffels weet in dit boek perfect de balans te vinden tussen de vier spelers. Het verhaal wisselt steeds van verteller. Dit zorgt ervoor dat je als lezer een hele goede indruk krijgt van de belevenis van iedere speler. Allemaal zitten ze met een ander verleden daar, en de een heeft het er wat moeilijker mee dan de ander. Mede door deze perspectieven weet Stoffels er de spanning goed in te houden. Het toppunt van spanning in het boek is het perspectief van X, de persoon die de Escape Room vanuit een veilige haven bekijkt en controleert. Je weet wat deze persoon denkt, en langzaam leer je ook wie het is, maar waar het ophoudt dat weet niemand…

De schrijfstijl van Maren Stoffels leest heerlijk weg. Het verhaal is lekker simpel in de ik-vorm verteld waardoor je een duidelijk beeld krijgt van alle vier de tieners die aan de Escape Room meedoen. Elk hoofdstuk wisselt het lettertype, aangezien elke persoon zijn eigen stijl heeft. Dit maakt wel een duidelijk onderscheid. Dit aspect vond ik niet per se iets toevoegen, maar het stoorde mij ook niet. Het is een boek voor een wat jongere YA lezer, wat je er zeker aan merkt maar wat niet ten koste gaat van het verhaal!

Escape Room

Escape Room | Maren Stoffels | Uitgeverij Leopold | Oktober 2017

Waardering: 4_5_stars