Recensie: De Ontmaskering

Uitgeverij Tinteling heeft iets nieuws! Een New Adult afdeling met uitsluitend vrouwelijke romances. Ben je het zat om alleen maar die man-vrouw liefdes te lezen? Nu kun je ook dieper duiken in een relatie tussen twee vrouwen! De uitgeverij heeft speciaal een nieuwe afdeling opgericht genaamd Tinteling Fem. Het eerste boek dat ik van hun mocht lezen is De Ontmaskering, een bundel van drie losse verhalen geschreven door Tamara Haagmans, Lily Frank en Kate Paris.

De Ontmaskering bevat drie zeer diverse verhalen met ieder hun eigen heerlijke stijl om te lezen. Het zijn allemaal korte verhalen, maar de lengte doet zeker recht aan het verhaal! Het voelt af, compleet. Niets hadden ze nog kunnen toevoegen om het verhaal krachtiger te maken. Het enige wat wel opvalt is dat de eerste twee verhalen chronologisch worden verteld, en het derde verhaal springt continu in de tijd. Het past zeker wel bij het derde verhaal, maar het maakt wel dat dit laatste verhaal nogal los hangt van de rest.

Het mooie van de drie verhalen was dat ze ieder hun eigen insteek hadden. Tamara Haagmans schreef over een onbekende liefde, een vrouw die er pas na een eerste ervaring met een vrouw achter komt dat ze verliefd is. Lily Frank schreef over een liefde vol passie, waarbij de hoofdpersoon zo gefocust was op een vrouw die misschien niet de juiste voor haar was, dat ze de ware liefde bijna had gemist. En als laatste schreef Kate Paris over een verboden liefde. Een vrouw die niet verliefd wilde zijn op een andere vrouw, maar zich toch zo aangetrokken voelde dat het wel juist moest zijn.

Het verrassende aan het derde verhaal, van Kate Paris, was wel haar knipoog naar haar eigen boek, Een ondertoon van Liefde. Deze was heel subtiel, maar ook heel leuk als je haar verhaal had gelezen. Ook het springen van de tijden, van 31 december naar 1 januari en weer terug, waren heel natuurlijk omdat de hoofdpersoon zelf beetje bij beetje meer herinnerde over de vorige avond, en dus ook steeds kleine stukjes aan haar lezer vertelde.

Waar Tamara Haagmans dan weer wat verder weg blijft van spanning en sensatie door de meer terughoudendheid van de hoofdpersoon, speelde Lily Frank daar juist meer mee. Beide had zijn charmes, en beide hebben me weten te raken met nieuwe onbekende liefdes en het uitzoeken wie nu de ware is.

De Ontmaskering | Tamara Haagmans, Lily Frank en Kate Paris | November 2017 |
Tinteling Fem