Recensie: Magisch

Vandaag is hij dan eindelijk uit, de Magisch verhalenbundel van 9 toppers in het genre paranormale young adult. Eva Moraal, Jen Minkman, Vanessa Gerrits, Marijke F. Jansen, Rianne Werring, Debora Elisabeth, Mascha Schoonakker, Daniëlle Dijkstra en Isabel Peters hebben samen deze verhalenbundel tot een geheel kunnen maken. Ieder vertelt op zijn manier een kort paranormaal verhaal en hopen jou in een beperkt aantal pagina’s te verrassen met een krachtig verhaal.

9 auteurs zijn ieder met deze bundel heel trouw aan zichzelf gebleven. Magisch is een verzameling van 9 krachtige verhalen waarvan het ene jou meer aanspreekt dan de ander, maar waarvan ze alle 9 een genot zijn om te lezen. Misschien ben je zelf niet zo van de korte verhalen, ik weet zeker dat enkele van deze verhalen je versteld doen staan en je laten verlangen naar meer.

De bundel begint ontzettend krachtig met een verhaal dat zoveel spanning opbouwt, dat het einde zo mooi viel maar me zo ontzettend liet verlangen naar meer. Vanessa Gerrits weet de bundel een krachtig begin te geven met een variatie op vampieren waar ik van heb genoten! Wanneer je vervolgens door gaat lezen en aankomt bij Isabel Peters besef je wel dat je je even moet losmaken uit dat eerste verhaal. Ze zet een complete andere, dromerige, setting neer die heel kalm blijft en heel lieflijk is.

Vervolgens weet Rianne Werring een compleet andere draai te geven aan ons beeld van heksen. Een wat zwaarder verhaal met zo zijn lichte kanten. Met een familie en een Ma, maar niet zoals je zou denken. Hierna komt er een verhaal die je meteen in Aladin sfeer zet. Eva Moraal is al wat bekender onder de meeste paranormale young adult lezers, maar dit was mijn eerste verhaal van haar. Ze zet de wensgeest op een bijzondere manier neer, hoewel ze me wel ontzettend verraste op het einde.

In Hart van goud door Mascha Schoonakker komt er wat meer romantiek om de hoek, liefde die voor elkaar bestemd is, die elkaar aanvult en weer compleet maakt. Ze omschrijft het hart op een prachtige manier en weet heel mooi te weergeven hoe moedeloos sommigen van een gebroken hart kunnen worden. En in het verhaal Door de sterren verbonden van Debora Elisabeth laat ze zien hoe krachtig de band tussen een ouder en een kind kan zijn, op een toch wel bijzondere paranormale wijze.

In Vergeten liet Daniëlle Dijkstra de kracht van soulmates zien. Elkaar terug vinden in een volgend leven, en je alles kunnen herinneren. Het koeienmeisje van Marijke F. Jansen liet een compleet andere manier van soulmates zien. De kracht van vriendelijkheid en openheid is zo groot en zo mooi. En als laatste sluit Jen Minkman deze bundel af met haar prachtige verhaal Exodus. Je weet pas echt wat je aan het lezen bent wanneer je aan het einde bent, dit vind ik tot nu toe een van de beste korte verhalen die ik heb gelezen.

Image result for magisch bundel

Allemaal hun eigen stijl, verbonden door een paranormale rode draad. Hoewel ik de ene beter vond dan de andere, vond ik het wel een ontzettend gave bundel om te lezen en ben ik ook nieuwsgierig geworden naar andere boeken van deze auteurs!

Tot in de Dood | Eva Moraal, Jen Minkman, Vanessa Gerrits, Marijke F Jansen, Rianne Werring, Debora Elisabeth, Mascha Schoonakker, Danielle Dijkstra en Isabel Peters |
juni 2017 | Dutch Venture Publishing

Tot snel, Fae!