Recensie: De Mensenmarkt

Eerder deze week hebben jullie mijn recensie over Unplugged kunnen lezen. Ik vond het echt een geweldig boek, maar hij bleef wel op een mega cliffhanger hangen, dus ik moest natuurlijk direct door naar het tweede boek! Kijk nog snel even hier voor mijn recensie van Unplugged, en mocht je die nog niet hebben gelezen, hier zullen spoilers in staan over hoe Unplugged is afgelopen 😉

Skye had alles opgegeven om haar zus en haar moeder weer te zien, de App-Wereld liet ze achter zich met het idee om voor even naar de Echte wereld te gaan. Dit was natuurlijk niet zonder gevaar. Ze ging niet alleen voor haar zus en moeder terug, maar ook om te voorkomen dat in de Echte Wereld mensen definitief zouden worden uitgeplugd en voor altijd in de App-Wereld vast zouden komen te zitten. Ze zijn ervan overtuigd dat wanneer mensen de keus krijgen, dat ze hun lichaam willen behouden. In Unplugged waren ze erachter gekomen dat het definitieve uitpluggen was bedoeld om de lichamen van die mensen te gaan verkopen op de Mensenmarkt, en dat Skye’s zus hierachter zat. Nu hebben ze een nieuwe kans om deze verkoop stop te zetten, en nog belangrijker, Inana uit de verkoop te halen en haar lichaam te redden. Skye vecht harder dan ooit om haar vrij te krijgen en de plannen van haar zus te stoppen. Helaas gaat dit niet zonder problemen, want ze stuit op een premiejager die Skye wil ruilen voor zijn eigen zus. Hoe gaat Skye zich hieruit redden?

Unplugged draaide voornamelijk om de App-Wereld. Freitas heeft hiermee een prachtige wereld neergezet, die echt indruk op mij heeft gemaakt. Van boek 1 naar boek 2 verschuift echter de nadruk van de App-Wereld naar de Echte Wereld. De Echte Wereld is hier juist zo mooi om zijn eenvoud. Hoe Freitas de natuur als iets prachtigs unieks beschrijft wat Skye nog nooit eerder zo heeft mogen meemaken heeft werkelijk indruk op mij gemaakt. Zonder dat Skye het weet verkeert ze in groot gevaar in de Echte Wereld, terwijl ze in de App-Wereld volledig veilig had kunnen zijn.

Hoewel in het begin het leven in de Echte Wereld heel simpel is, begint halverwege het boek de technologie wat meer op gang te komen. Ze vinden tablets die het nog doen, en ineens kunnen ze apps op een scherm uitvoeren in plaats van in hun systeem. Freitas geeft hier heel mooi het verschil tussen de App-Wereld en de Echte Wereld weer. Ze laat je voelen hoe het moet zijn om ineens apps te kunnen zien op een scherm in plaats van dat je ze in jouw systeem voelt. Je voelt gewoon hoe het voor mensen in de App-Wereld zou moeten zijn wanneer ze iets downloaden en werkelijk hun systeem in voelen kruipen.

Freitas zorgt er in dit boek heel goed voor dat je begrijpt in wat voor situatie de hoofdpersonen zich bevinden. Ze begint vanuit verschillende perspectieven te vertellen en je krijgt hier veel meer inzicht in Rain, maar ook Kit, de premiejager. Het gaat nog steeds wel om Skye, maar nu zie je ook door andermans ogen wat Skye meemaakt en wat er gebeurt wanneer Skye niet in de buurt is. Dit maakt ook dat het boek heel spannend wordt, omdat je meer weet dan Skye. Dit heeft er dan ook zeker voor gezorgd dat ik ook dit deel weer fantastisch vond! Ik ben ontzettend benieuwd naar deel 3 en hoop dat Freitas daar ons ook weer mag verrassen met haar prachtige, levendige schrijfstijl!

Afbeeldingsresultaat voor de mensenmarkt donna freitas

De Mensenmarkt| Donna Freitas |
April 2017 | Blossom Books