Recensie: Unplugged

Unplugged heeft me heel lang aangestaard, een boek met een prachtige cover, maar ook een heel intrigerend verhaal. Het hele idee van een app wereld vind ik zo uniek, maar ook zo dichtbij. Langzamerhand neemt elektronica toch ons leven over, zij het in minder extreme vorm. Toch was ik heel benieuwd hoe Donna Freitas dit concept wilde gaan vormgeven in haar boek.

Unplugged draait om een meisje die leeft in de App-Wereld. Skye is op Jonge leeftijd ingeplugd terwijl haar moeder en zusje achter bleven. Ze hoopten zo Skye een beter leven te kunnen bieden in een virtuele wereld. Echter doordat beide zijn achtergebleven in de Echte Wereld kan Skye niet wachten totdat ze terug mag keren naar de Echte Wereld voor een jaar. Dit wordt haar echter ontnomen zodra het uitpluggen wordt afgeschaft. Ineens kan Skye niet meer ontsnappen aan de virtuele werkelijkheid waar ze in vastzit. Maar wat als je dan de kans krijgt om illegaal uit te pluggen? Wat zal ze daar vinden in de Echte Wereld?

Unplugged is een boek dat me ontzettend heeft geraakt. De liefde die Skye voelt voor haar moeder en zusje, terwijl ze ook een liefdevolle familie in de App-Wereld heeft, is heel ontroerend maar ook ingewikkeld. Ik ben ook helemaal weg van de schrijfstijl van Freitas, zo beschrijvend, omdat je toch niet bekend bent met de wereld die zij hier introduceert. Ze schetst een wereld waarin mensen online leven, door middel van gedachten berichtjes naar elkaar sturen, en apps downloaden om iets aan hun uiterlijk te veranderen of in een spel terecht te komen. Ze zijn onsterfelijk in deze prachtige wereld. Dit laat precies zien hoeveel impact social media en alle online bronnen ook in de huidige tijd op ons leven hebben. Bekendheid hangt af van sociaal gedrag, en hoe bekender je bent, hoe meer je online kunt. Ze laat door middel van Unplugged heel mooi zien hoe de online wereld een verslaving kan raken, hoe verloren je kan zijn zonder die online bekendheid en roem die je ontvangt van mensen die je niet eens kent.

De echte spanning van het boek begint pas wanneer Skye uit de App-Wereld ontsnapt en voor het eerst voet zet in de Echte Wereld. Ineens kan Skye haar lichaam beschadigd raken, kan ze niet meer zonder grenzen doen wat ze wil, ze is niet meer onsterfelijk. Freitas laat hier heel mooi zien hoe kwetsbaar Skye ineens wordt, hoe ze moet wennen aan haar eigen lichaam en de grenzen die hieraan zitten.

Image result for unplugged donna freitas

Hiermee bouwt Freitas vooral spanning op naar het volgende boek, en ik ben ontzettend benieuwd wat ze hiervan heeft gemaakt! Freitas heeft zeker mijn interesse weten te wekken naar De Mensenmarkt.

Unplugged | Donna Freitas | Juli 2016 | Blossom Books