Recensie: Dit Laaiende Vuur

Hoi Lieve Lezers!

Vandaag heb ik weer een recensie voor jullie van een boek dat me zowel ontroerde als ergerde. Ik heb lang getwijfeld om dit boek te lezen, maar de omschrijving van het boek maakte me zo nieuwsgierig!

Wanneer hun moeder de zeventienjarige Lucille en haar kleine zusje Wren aan hun lot overlaat, staat Lucille er plotseling alleen voor. De onbetaalde rekeningen stapelen zich op en er komen bezorgde vragen van buren en kennissen. En dan wordt Lucille ook nog halsoverkop verliefd…
Lucille neemt een bijbaan en doet wat ze kan om de schijn tegenover de buitenwereld op te houden.Gelukkig krijgt ze nu en dan hulp, al heeft Lucille geen idee van wie. En is er ruimte voor een grote, verboden liefde als alles om haar heen uit elkaar valt?

Ik ben vooral in dit boek begonnen door de omschrijving. Mij leek het heel interessant om te zien hoe de schrijfster van dit boek Lucille en Wren kon neerzetten en ook vooral hoe beide zich zouden ontwikkelen door het boek heen. In dit opzicht heeft het boek me absoluut niet teleurgesteld! Lucille wordt als 17jarige heel volwassen neergezet, wat zeer begrijpelijk is in deze situatie. Maar ook haar zusje van 9 wordt heel snel volwassen. Het is heel ontroerend om te zien hoe Lucille er alles voor doet om voor haar zusje te zorgen, wat ze er ook voor moet doen om samen te blijven.

Elk hoofdstuk laat zien hoe lang het geleden is dat hun moeder weg is gegaan. Dit maakt het voor mij heel makkelijk om te zien hoe lang ze al voor zichzelf zorgen en hoe goed ze zich hierin redden, maar ik miste hier ook hele stukken in. Er wordt ongeveer een maand overgeslagen, terwijl het verhaal voor mijn gevoel amper vooruit is gegaan. Ook had ik soms het idee dat er flashbacks tussen werden gepropt die eigenlijk weinig extra’s toevoegden aan het verhaal.

De verboden liefde vond ik ook zo mooi! Een liefde die niets mag worden; hij heeft een vriendin, zij moet een heel huishouden runnen. Maar toch is er die liefde, zo verleidelijk. Ik vond het heel mooi hoe Laure hiermee speelde, hoe ze steeds meer gaf, maar ook weer wat wegnam. Het voelde zo echt hoe ze om elkaar heen draaiden. Dit maakte het verhaal nog krachtiger.

Related imageHelaas was ik wat minder weg van de schrijfstijl van Laure. Een prachtig verhaal wordt verteld, maar op sommige momenten liet ze het heel kinderachtig klinken. Dit was het enige waar ik me soms aan kon storen tijdens het lezen. Het was gelukkig niet zo erg dat ik het boek weg wilde leggen, want uiteindelijk wordt er wel een prachtig verhaal gedeeld met de lezers.

Een prachtig verhaal dat zo werkelijk voelt. Helaas zorgde de schrijfstijl en de springende hoofdstukken ervoor dat dit niet een van mijn favorieten zal zijn.

Dit Laaiende Vuur | Estelle Laure | Augustus 2016 | Querido Kinderboek
Waardering: 35-star