Recensie: Geestverwanten

In de kerstvakantie heb ik heerlijk van wat nieuwe boekjes kunnen genieten, en vandaag deel ik er eentje met jullie! Het boek heeft al inmiddels een derde druk, maar ik ben in het bezit van een prachtige eerste druk! Het boek ziet er gewoon ontzettend mooi uit, ik hou er vooral van als een boek iets unieks uitstraalt, maar de inhoud vond ik in het bijzonder heel interessant. Geestverwanten is een boek over een meisje die ontdekt dat ze paranormale gaven heeft. Dit ontdekt ze door een nogal vreemde, en vooral voor de meiden, akelige gebeurtenis.

Afbeeldingsresultaat voor geestverwantenMerthe krijgt iets te horen wat haar leven compleet op zijn kop zet. In één klap wordt het beeld dat ze van haar ouders en zichzelf had, genadeloos onderuitgehaald. Wat rest, zijn vragen. Vragen waar niemand het antwoord op heeft. Op zoek naar de waarheid gaat ze samen met haar vriendinnen glaasje draaien, in de hoop dat de geesten haar kunnen helpen. Maar de antwoorden die ze tijdens het spel krijgt, leiden enkel tot nóg meer vragen.
Als de drie tienervriendinnen besluiten om het mysterie zelf op te lossen, wordt hun vriendschap flink onder druk gezet. Ze belanden in een spannend, niet te stuiten, spiritueel avontuur, dat niet alleen hún leven, maar ook dat van anderen drastisch zal veranderen. Was het wel zo verstandig om die duistere wereld te raadplegen?

Merthe is iemand die op zoek is naar antwoorden, die er alles voor wilt doen om meer te weten te komen over haar verleden, en misschien ook wel haar toekomst. Wat voor hun een onschuldig spel leek, veranderde in een gevaarlijk avontuur.

Ik was nog niet zo bekend met het genre paranormale young adult, en ik moet zeggen dat het me positief verrast heeft! Omdat ik er juist zo weinig van af weet is alles nieuw voor mij. Alle paranormale activiteiten werden zo duidelijk en goed beschreven dat ik echt kon begrijpen wat Merthe door moet hebben gemaakt tijdens haar zoektocht naar antwoorden. Het verhaal neemt je echt mee in de dromen en visioenen van Merthe, ze voelen zo intensief en uitputtend aan, echt mooi hoe ze geschreven zijn.

Ik vond het wel heel mooi hoe Merthe’s ouders omgingen met alle moeilijkheden rondom Merthe’s zoektocht naar antwoorden. Voor hun was het heel lastig, en dat wordt ook heel duidelijk afgebeeld. Maar de liefde is wel echt duidelijk voelbaar. Ook van Merthe’s Tante. Hoe zij Merthe wilt helpen door haar voor te stellen aan een vriendin met paranormale gaven. In dat wereldje kijk je toch voor elkaar uit, omdat het iets bijzonders is wanneer je iemand vindt die hetzelfde ziet als jou.

Hilda was zo lief om mijn boek te signeren voordat ze hem opstuurde. Ze had erin geschreven dat ik toch maar beter niet kon gaan uitproberen wat de meiden in het boek doen. Nou Hilda, na jouw boek te hebben gelezen neem ik dit advies van harte! Ik hoef geen kwade geest op mijn dak, laat mij maar lekker rustig in zo’n mooie boeken wegduiken en erover lezen dan het zelf doen.

Geestverwanten| Hilda Spruit | September 2015 | Uitgeverij Oleander

Te koop bij: hildaspruit.nlbol.com, Uitgeverij Oleander