Recensie: Gekortwiekt

Een tijdje geleden heb ik Debora Elisabeth ontmoet tijdens een Young Adult evenement in Utrecht bij boekhandel Broese. Ik vond het ontzettend leuk om daar over haar nieuwste boek Vergeef Haar te horen en ik was wel benieuwd naar wat ze nog meer had geschreven. Toen kwam ik dus terecht bij Gekortwiekt, een novelle van Debora met een fantasy tintje. De cover is heel mysterieus en ik was heel benieuwd. Nadat ik er online wat korte stukjes van heb gelezen wilde ik dolgraag deze novelle gaan lezen en Debora was zo lief om een recensie exemplaar beschikbaar te stellen.

“Haar alleen maar zien zorgt ervoor dat het grote gat in mijn borstkas een heel klein stukje dicht lijkt te trekken. Kan zij me helpen? Kan ze een brug bouwen, zodat ik het gat weer over kan steken?”

Ze zijn nieuw op school: Ava en Ab. Bloedmooi, ongrijpbaar en mysterieus. Brian en zijn klasgenoten Jason en Renkse weten niet wat ze van de nieuwkomers moeten denken. Er is iets vreemds met hen beiden aan de hand. Ze zijn een stel, maar Ab heeft er geen problemen mee om andere meisjes op school te verleiden, zelfs Brians ex-vriendin Tara niet.
Brian voelt nog steeds veel voor Tara, maar wordt ook door Ava’s kwetsbaarheid en geheimzinnigheid aangetrokken.
Wat Brian niet weet is dat Ava en Ab een geheim verbergen dat nooit bekend mag worden … een geheim dat de gewone wereld overstijgt.

Ik heb het hele boek met verbazing gelezen. Ab is zo overheersend, terwijl Ava zo teruggetrokken is. Wat zit er achter die twee? Waarom wonen ze samen, waarom zijn ze überhaupt samen terwijl Ab een eikel is tegen Ava en Ava nieuwe vrienden maakt op haar nieuwe school. Ik vond dit een heel apart boek, maar wel heel mooi. Het heeft iets unieks, iets eigens dat maakt dat je dit boek echt eens gelezen moet hebben. Het boek schreeuwt ook echt om een vervolg. Halverwege het boek begon ik er echt lekker in te zitten, maar wanneer een boek uit nog geen 80 pagina’s bestaat, is dit voor mijn gevoel te kort. Langzamerhand merkte ik aan de pagina’s dat het boek bijna afgelopen was, maar zo voelde het niet. Op de laatste pagina kwam de ontknoping, en toen wilde ik meer. Ik ben zo ontzettend blij dat Debora bezig is met een vervolg want dat is dit boek zeker waard!

Ik vond het jammer dat ik er in het begin wat lastiger in kwam. Er wordt nog niet veel in details verteld en het verhaal sprint veel tussen de personages waardoor het even duurt voordat je het begrijpt. Maar daartegenover, wanneer je in de gaten krijgt wat er aan de hand is, dan wordt het boek des te mooier! Ik heb er echt van kunnen genieten, een mooi liefdesverhaal tussen aan de ene kant twee ‘soulmates’ en aan de andere kant een prachtige jeugdliefde waar de meid verliefd wordt op die lieve jongen die haar wil helpen en zichzelf daarbij in gevaar brengt.DEeboekcovermettekst2kl.jpg

Kort maar krachtig, en zeker de moeite waard!

Gekortwiekt | Debora Elisabeth | November 2016
Te koop bij: bol.com, Kobo