Recensie: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children draait om een verlaten weeshuis op een mysterieus eiland. Het verhaal is een prachtige en beeldende combinatie van authentieke, gevonden vintage foto’s en een verhaal over Jacob die op het mysterieuze eiland op zoek gaat naar de verhalen van zijn opa, waarvan hij altijd had gedacht dat deze verzonnen waren. Een spannend avontuur dat zich afspeelt tussen twee jaren, en twee volledig andere werelden waarin Jacob zijn keuze moet gaan maken. Een verhaal waarin het onmogelijke mogelijk wordt en waarin verhalen werkelijkheid worden.

20160801_205518

Ik heb zelf genoten van dit boek! In het begin lijkt het allemaal nog wat raar, kinderen die zweven, grote zware rotsblokken kunnen tillen, onzichtbaar zijn, en monsters die op de loer liggen. Maar niets is minder waar dan wat een oude seniele man aan zijn kleinzoon doorgeeft, een erfenis die hij nooit meer zal kunnen vergeten en die zijn leven volledig veranderd. In het begin zat ik te lezen met het idee; “Waar gaat dit toch heen? Die man is gewoon gek en ziet spoken.” Maar zodra het verhaal op het mysterieuze eiland begint, dan begint het pas echt. Het verhaal wordt ondersteund door prachtige foto’s die een beeld in je hoofd stoppen dat je niet meer kwijt raakt. De Peculiar Children zijn op hun eigen manier speciaal en het blijft leuk om hun rariteiten door het boek heen te ontdekken. Elk met hun eigen talent, dat zowel zijn voordelen als nadelen heeft. Ik ben zelf gaan houden van Emma, haar liefde voor wat ze ooit had, maar ook vooral van wat ze heeft kunnen houden en terug heeft gekregen van haar grootste liefde. Waar Jacob’s opa in het begin nog een oude seniele man was en een last voor zijn kleinzoon, is hij juist op het einde een held die alles deed om zijn vrienden veilig te houden.

“I used to dream about escaping my ordinary life, but my life was never ordinary.
I had simply failed to notice how extraordinary it was.”

Een wijze les die ik graag aanneem; misschien lijkt alles aan jou en om jou heen heel gewoon, maar vergeet niet dat iedereen iets speciaals heeft dat hem juist buitengewoon maakt.

Een prachtig verhaal waar ik graag dieper in wil duiken! Ik heb genoten van Jacob’s avonturen en ik kan niet wachten om er meer te gaan lezen. Even boek 2 gaan aanschaffen en dan weer door met lezen, op naar nieuwe fantastische avonturen van Miss Peregrine en haar Peculiar Children.